Dankzij de sollicitatiehulp van het ABVV heb ik werk gevonden.
Ik ben werkloos, wat nu?
Je bent werkloos, wat nu? Bij werkloosheid komt heel wat kijken. Om een werkloosheidsuitkering te ontvangen moet je werkloosheidsdossier in orde zijn en moet je elke maand je controlekaart invullen. Maar hoe zit dat juist met je werkloosheidsuitkering? Wanneer krijg je ze uitbetaald?
Wanneer heb ik recht op een werkloosheidsuitkering?
Om recht te hebben op een werkloosheidsuitkering dien je te voldoen aan 6 voorwaarden:
- Je bent zonder werk en zonder loon of een ander inkomen
- Je bent onvrijwillig werkloos
- Je bent beschikbaar voor de arbeidsmarkt
- Je bent arbeidsgeschikt
- Je hebt een aantal dagen gewerkt binnen een bepaalde periode
- Je verblijft in België
Belangrijk om te weten is dat de werkloosheidsuitkering voor onbepaalde duur wordt toegekend. De werkloosheidsuitkering is wel degressief. Dat betekent dat het bedrag van de uitkeringen na verloop van tijd zal dalen.
Wil je graag meer info over je rechten en plichten, de controlekaart of de werkloosheidsuitkering?
Lees hier meer over je rechten op een werkloosheidsuitkering.
Schrijf je in voor de gratis webinars werkloos, wat nu? en rechten en plichten als werkloze of ga langs bij een ABVV-kantoor.
Hoe maak ik mijn werkloosheidsdossier in orde?
1) Schrijf je in als werkzoekende bij VDAB. Doe dit binnen de 8 kalenderdagen!
Als werkzoekende ben je verplicht je in te schrijven bij de VDAB. Je moet je binnen de 8 kalenderdagen van je werkloosheid inschrijven.
Ontbreek je jouw werkloosheidsperiode door 4 weken werk of ziekte? Dan dien je je opnieuw in te schrijven.
Je kan je online inschrijven of telefonisch via het gratis nummer 0800 30 700.
2) Neem contact op met het ABVV
Word je werkloos? Neem zo snel mogelijk contact op met het ABVV. Wij brengen je werkloosheidsdossier vervolgens in orde. Je vindt hier onze contactgegevens terug.
Belangrijke documenten die je afhankelijk van je situatie nodig hebt:
3) We brengen je dossier in orde
Een medewerker van het ABVV neemt contact met je op om je dossier in orde te brengen. Zo kan de medewerker bijvoorbeeld nog ontbrekende gegevens of documenten opvragen.
4) Vul je controlekaart in en hou deze bij
Je dopkaart is een controlekaart die je correct invult, bijhoudt en op het einde van de maand bezorgt aan ABVV. Je controlekaart correct invullen is belangrijk voor je werkloosheidsuitkering. Je kan kiezen voor een papieren of online controlekaart.
Lees hier meer over online stempelen.